10 Redenen Om Een Trouwfotograaf Te Huren

Een trouwfotograaf inhuren op je bruiloft. Waarom eigenlijk, het is toch alleen maar een dag lang op een knopje drukken? Nee dus; eigenlijk komt er veel meer aan tijd en vaardigheden aan te pas dan wat je op het eerste gezicht ziet. Als je je daar eenmaal bewust van bent, dan is een bedrag van pakweg duizend euro eigenlijk een koopje! Hieronder 10 redenen om een trouwfotograaf te huren, in plaats van te rekenen op feestgangers met hun (smartphone) camera’s.

1. Een professionele trouwfotograaf mist geen moment


Fotografie op bruiloften is hard werken en continue alert zijn. Het zou toch enorm zonde zijn als je familie of kennis even is afgeleid, en daardoor een belangrijk moment mist? Je kunt daarom het beste iemand full-time op de taak zetten alles vast te leggen. De professionele trouwfotograaf heeft bovendien al vaker ervaring op andere bruiloften opgedaan, en weet precies wat hij allemaal moet vastleggen.

2. Speciale technieken, lenzen en randapparatuur


De professionele bruidsfotograaf heeft een oplossing voor ieder scenario. Speciale lenzen, attributen en grondige kennis van de eigen apparatuur. De professional schiet in handmatige modus, heeft lenzen voor verschillende doeleinden, en gebruikt waar nodig extra hulpmiddelen. Hierdoor kan hij bij veranderende belichting in een oogwenk alles optimaliseren voor het beste resultaat. Denk hierbij aan zon, wolken, verplaatsing tussen ruimtes en voor -en tegenlicht.

Waarom is dit beter dan alleen één camera?
Een camera is helaas niet zo gevoelig als het menselijk oog. In vergelijking gaat hij behoorlijk slecht om met licht/donker -en kleurcontrasten. Met alleen schieten in automatische modus, de ingebouwde flits of het JPEG formaat zijn veel problemen niet op te lossen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld overbelichte luchten zonder details, lelijke (paarse) kleurrandjes, donkere oogkassen, fletse gezichten en dikke ruis.  De fotograaf weet met welke instellingen, lenzen en overige attributen hij moet schieten. Hij weet ook hoe de fotos na te bewerken, om alleen de mooiste resultaten te krijgen.

3. Totale ontzorging bruiloftsgasten: minder chaos en betere sfeer

Hoe gezellig is het als je gasten de hele tijd met camera’s en smartphones in hun handen staan? Het straalt voor het bruidspaar weinig sfeer uit. Mensen zijn maar half aanwezig, proberen foto’s van hetzelfde te maken, gasten staan in elkaars shot. Iets wat kan leiden tot onnodige verstoringen van de ceremonie en af doet aan de sfeer op de hele dag. Bovendien kan het resulteren in rommelige foto’s met uiteenlopende ‘looks’, en ontbreekt natuurlijk degene die foto’s maakt in diens eigen materiaal. En je wilt toch niet allemaal beelden waarin je gasten de hele tijd fotograferend te zien zijn?

Een bruiloft fotograaf ontzorgt vrienden en familie van het nemen van foto’s. Daardoor kunnen zij al hun aandacht op het paar richten. Het draait immers om niets anders op die dag! Doordat één aangewezen persoon de foto’s maakt zorgt dit ook voor minimale hinder op de trouwdag. Denk aan het heen en weer lopen van gasten voor de beste shots en voortdurend verschillende camera’s in je gezicht.

4. Getraind oog voor belichting en compositie

De professionele bruiloftfotograaf heeft een ervaren oog voor belichting en compositie. De fotograaf weet hoe hij ieder scenario op de mooist mogelijke manier in beeld brengt. Hierin zijn vele uren aan studie en uitproberen vooraf gegaan. De fotograaf kan hierdoor goed omgaan met moeilijke scenario’s. De belichting kan al verschillen om de paar meter, en de professionele bruidsfotograaf weet hoe hij zijn instellingen hierop aanpast. Ook is de fotograaf getraind in het vastleggen van de essentie, door een combinatie van belichting, focus, framing en compositie. Dat geeft de foto’s een stuk meer sfeer, betekenis en karakter dan de typische amateursnapshot. Zie hier bijvoorbeeld een vergelijking tussen een professional (davidbaileyphotography.net) en een amateur, die foto’s hebben gemaakt van dezelfde bruiloft.

5. Soepel verloop en snel schakelen


Een bruiloft is vaak een informele aangelegenheid, waarbij zelfs met een goede ceremoniemeester(es) zaken nogal eens kunnen uitlopen (trust me, it happens a lot). Ook is een bruiloft niet in het geheel een geregisseerd evenement. Er kunnen tal van mooie en onvoorziene verrassingen plaatsvinden, maar ook schema’s kunnen ter plaatse uitlopen, of het weer kan ineens omslaan. Een fotograaf die dit gewend is, ondervindt minimale hinder of stress van last minute wijzigingen en weet ten allen tijde wat hij moet doen om gereed te zijn. Ook wanneer dingen niet volgens planning verlopen, kan hij voor optimale resultaten zorgen.

6. Nabewerking


Wie denkt dat nabewerking nooit nodig is, heeft het mis. In sommige scenario’s is het zelfs essentieel. Bedenk dat de bruiloft een dynamisch event is waarop veel momenten maar één keer gebeuren en er veel toevalsmomenten zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet voorspellen wat er gebeurt door de spontaniteit van de gasten of wat het weer doet. Een fotograaf heeft hierdoor niet altijd de luxe om dubbele exposures of speciale opstellingen te doen, waar bij een geregisseerde shoot wel tijd voor is. Er gebeurt daarom veel in de nabewerking.

Licht -en kleurcorrectie worden gedaan omdat een camera nu eenmaal niet zo gevoelig is als ons oog. En het gaat hier niet om 10 of 20 foto’s, maar een reportage van de hele dag! Zonder ‘cosmetische bewerkingen’ en met alle basiscorrecties en optimalisaties kan een fotograaf tientallen uren lang zoet zijn met de nabewerking. Dat komt in totaal op een aantal extra werkdagen uit; bedenk dat die ook inbegrepen zitten in de totaalprijs.

Hoelang duurt nabewerking precies?
Hoeveel er qua nacorrectie en bewerking moet gebeuren, hangt af van hoe moeilijk de scenario’s waren. Als er in veel verschillende locaties is geschoten en met veel wisselende belichtingen, kost dit meer tijd. Tevens kan een fotograaf met kennis van nabewerking besluiten om met andere instellingen dan gebruikelijk te schieten, om verlies in beeldkwaliteit tegen te gaan.

Als vuistregel hanteert Protogy bij reportagefotografie, dat voor elk geschoten uur er op zijn allerminst twee uren aan correctie bovenop komen. Een hele bruiloft van begin tot eind vastleggen vanaf het opmaken tot en met het avondfeest duurt al gauw 12 uur. Nabewerking van alle fotomomenten duurt dus minimaal nog eens 24 uur daarbovenop.

Protogy is ook beschikbaar als trouwfotograaf voor een dagdeel, bijvoorbeeld alleen de receptie en ceremonie. Voor mensen met een kleiner budget is dit een uitstekende oplossing, omdat je de belangrijkste momenten in ieder geval veilig hebt gesteld.

7. Zeer hoge kwaliteit foto’s voor grote prints


Van de gemiddelde bruiloftsgast hoef je niet te verwachten dat die weet hoe in handmatige modus met een professionele camera te schieten. Laat staan het gebruik van specialistische externe apparatuur voor specifieke scenario’s. Kennis hiervan is echter essentieel om foto’s met maximale beeldkwaliteit te leveren. Automatische modus zorgt voor weinig artistieke vrijheid, aangezien op de meeste camera’s elke foto met maximale scherpte en zonder scherpte-dieptefocus wordt genomen (bokeh). In donkere ruimtes wordt de ISO automatisch opgekrikt, wat zorgt voor dikke beeldruis. Of de interne flitser gaat aan, wat in fletse belichting resulteert. De foto’s genomen in automatische modus, kunnen er op een klein scherm soms best OK uit zien… totdat je ze op ware grootte bekijkt. Als je foto’s van de hoogste kwaliteit wil, en willen dat ze op posterformaat nog uitstekend ogen, dan is een professionele trouwfotograaf een must!

8. Een professional heeft geïnvesteerd in professionele apparatuur


Een professionele trouwfotograaf definieert zichzelf aan de hand van erkenning van de kwaliteit van zijn werk. Niet aan de hand van het prijskaartje van zijn camera, zijn uurtarief of hoeveel jaren hij fotografeert. Je kunt een whack job zijn met de duurste high-end apparatuur, en slechte foto’s leveren. Zo heb ik mensen gezien met enorme flitsopstellingen, lenzen van rond de 1000 euro per stuk en high-end fullframe camera’s. Vervolgens schoten deze personen op automatische instellingen, maakte men verschrikkelijk over- of onderbelichte foto’s en dat zelfs in een studio, of werd de opstelling nooit aangepast. In andere gevallen werden heel gekke, onflatteuze hoeken kozen waarbij het model geen nek meer had. Voor de professionele fotograaf is zijn apparatuur geen ondersteuning, maar een verlengstuk. Het resultaat met toegewijde apparatuur wordt stukken beter wanneer men kennis van zaken heeft!

9. Je kunt het maar één keer vastleggen…


Jullie bruiloft is een zeer belangrijk en veelbetekenend moment in je leven, iets dat je niet zomaar even opnieuw kunt doen. Dit romantische en plechtige moment moet grondig en tegelijk zo mooi mogelijk worden vastgelegd. De foto’s moeten het beeld net zo mooi laten zien als jullie het hebben ervaren. Later kun je er dan samen altijd glimlachend op terug kijken, en via de foto’s alle mooie momenten herleven… Wil je dat ene belangrijke moment af laten hangen van een kennis die toevallig een camera heeft en op de automaat schiet? Of een trouwfotograaf die getraind is om dit te doen, en over de kennis en apparatuur beschikt om alles zo mooi mogelijk vast te leggen? Hier nog een vergelijking tussen foto’s van een trouwfotograaf en die van een amateur, van hetzelfde koppel. Zelfde locaties, zelfde bruidspaar. Alleen de persoon is de verschillende factor.

10. Het is het geld waard


Voor zakelijke opdrachten verdient een fotograaf vooral aan de afkoopsom van rechten voor commercieel gebruik en foto’s zonder watermerk.  Daarnaast vertoont de fotograaf ook vaak vrij werk van zichzelf, om te laten zien wat hij kan. Bij een bruiloft zijn de foto’s geen vrij werk en wordt niet verwacht dat deze commercieel worden gebruikt. Protogy vindt daarom bij bruiloftsfoto’s voor privégebruik een extra afkoopsom maar onzin. Als bruidspaar wil je voor jezelf toch geen trouwalbum vol foto’s met overal een watermerk?

Protogy is van mening dat een bruidspaar vrije keuze moet hebben in het ontwerp van het album en de drukker. Van Protogy ontvang je de foto’s digitaal zonder logo of watermerk, op een resolutie geschikt voor trouwalbum formaat. Alleen voor het leveren van foto’s op resoluties voor grote afdrukken en extra beauty bewerkingen rekent Protogy een extra vergoeding. Voor aanvullend €100,- ontvang je een USB stick met alle foto’s op  grootformaat, geschikt voor haarscherpe prints op A1.

Tot slot… 


Als je van mening bent dat een dagreportage en nabewerking voor minder dan 1000 euro kan, onthoud dan het volgende. Van het totaaltarief van een zelfstandig trouwfotograaf, gaat ruim 47.5% naar de inkomsten -en omzetbelasting. Dit is o.b.v. belastingen 2017, 21% omzetbelasting en 36.55% premies volksverzekeringen + inkomstenbelasting, box 1 schijf 1. Een rekensommetje m.b.t. de belastingen: 100-(100/1.21)*(1-36.55/100)=47.56. Er moeten ook andere verzekeringen bijvoorbeeld voor de apparatuur betaald worden. De fotograaf heeft jaren geïnvesteerd in ervaring en materiaal (dat slijt en waar dus afschrijving over plaatsvind). Neem daarbij dat een fotograaf per  uur fotograferend op locatie, makkelijk nog eens twee uur achteraf met nabewerking bezig is. Dit komt met name omdat bij een reportage veel meer foto’s worden gemaakt, dan bij een opgezette shoot waar je alles opnieuw kunt doen. Je zult zien dat het zeker niet te veel gevraagd is.

Wat voor trouwfoto’s Protogy heeft gemaakt, kun je hier bekijken. Als je al overtuigd bent, bekijk dan eens alle uitgebreide trouwfotografie opties of neem gerust vrijblijvend contact op met Protogy.